Referenties ‘Begeleiden creatieve sessies’

Quote van Willianne Bovens, Staatsloterij

Als Staatsloterij zijn we in zee gegaan met Annina van Logtestijn om een SIT traject te doorlopen. Op zoek naar nieuwe kansspel ideeën is SIT een methode waarmee je, anders dan gangbaar, op gestructureerde wijze brainstormt. Dit vergt dus ook enorm veel van degene die dit proces faciliteert.
We hebben gekozen voor Annina om ons hierin te begeleiden omwille van haar vriendelijke en gelijktijdig ook doortastende wijze van werken. In de tweedaagse brainstorm heeft Annina ons vakkundig begeleid door de diverse stappen van het SIT proces. Waarbij ze ons dan weer expliciet uitdaagde om een nieuwe weg te bewandelen en dan weer een spiegel voorhield om oplossingen ook uitvoerbaar te houden.
Met als resultaat echt nieuwe en tevens werkbare product ideeën voor de Staatsloterij. En niet te vergeten, een enthousiaste groep mensen die na twee dagen hard werken vermoeid maar zeer tevreden huiswaarts keerden.

 

 

 


Net als in Nederland, is innovatie een hot issue in het Schotse bedrijfsleven. Targeting Innovation Ltd. is een Schotse adviesorganisatie die lokale organisaties ondersteunt met expertise om innovatie succesvol in te kunnen zetten. Targeting Innovation verricht haar werkzaamheden in opdracht van o.a. de Schotse Kamer van Koophandel, de Europese Commissie en het Ministerie van Economische zaken.

Targeting Innovation heeft een programma ontwikkeld om MKB-ers het potentieel van een gestructureerde benadering van ideation te laten ervaren. In 2003 ontwikkelde Annina van Logtestijn (toen nog werkzaam voor ICSB) een soortgelijk omvangrijk project voor Brabantse ondernemers. Het succes van het Nederlandse programma vormde de aanleiding voor Schotland om Limetree in te schakelen. Naar volle tevredenheid van Targeting Innovation, zoals blijkt uit de reactie van Joe McArdle, de initiator en manager van het programma:

"We conducted a learning journey and visited Brabant to find out about both TRIZ and SIT® programmes. It was clear that the simplicity of the SIT approach would be a more attractive methodology for Scottish SMEs. Annina van Logtestijn delivered two Train-the-Trainer introduction courses as well as a series of "Taster Workshops"  for interested SMEs."


Voor de marketing afdeling van Boehringer Ingelheim verzorgde Annina een training ‘Probleem oplossend-  en creatief denken’. In Nederland is Boehringer Ingelheim een top 10-speler in de farmaceutische industrie, met een stijgend marktaandeel. Boehringer Ingelheim fabriceert hoofdzakelijk geneesmiddelen ter bevordering van de gezondheid van mens en dier. De omzet wordt voor 96% gevormd door de productie van farmaceutische producten voor mensen, zoals op recept verkrijgbare geneesmiddelen en producten voor de zelfmedicatie. Daarnaast worden er geneesmiddelen voor dieren, chemicaliën en biofarmaceutische producten voor industriële klanten geproduceerd.

Tijdens de training maakten de marketeers kennis met Systematic Inventive Thinking. Door de SIT methodiek toe te passen op hun eigen praktijk vraagstukken gingen ze naar huis met verschillende innovatieve én implementeerbare concepten.

Dit is wat Erik Luttik, marketing manager, zegt over zijn ervaringen tijdens de training: “Een zeer praktische en bruikbare cursus, die al gelijk resultaat opleverde. Door praktijkproblemen te benaderen via de SIT-methodiek, kwamen we verrassend snel tot nieuwe inzichten. Alle deelnemers waren bijzonder enthousiast en de dagen na de training werd de SIT techniek al volop in praktijk gebracht. De training was zeer afwisselend, goed opgebouwd en werd op een enthousiaste en overtuigende manier gebracht.”